top of page
Empty Room

Information till hyresgäster

Innan du gör en felanmälan så fundera över om det är något ni kan avhjälpa själva t.ex.

Om kyl/frysskåp inte fungerar som det ska, frosta ur eller ändra temperaturen.

Om spisen inte fungerar som den ska, kolla säkringar.

Vid stopp i avlopp rengör rör och vattenlås.

Om du fryser, lufta element och flytta undan saker som står för nära.

Är något akut t.ex. vattenläcka, ring oss direkt för att minimera skador. Vid mindre akuta åtgärder skicka sms. Telefonnummer finns i trapphus.

 

I vår hyra ingår alltid värme och vatten.                                                                           Bor man i Skillingaryd ingår även bredband och i de flesta lägenheter även Vaggeryds Energi:s TV basutbud. (Se separat lista, i ditt trapphus)

Inflyttning

Att tänka på, när du flyttar in hos oss.

- Att teckna en hemförsäkring (Skulle t.ex. din diskmaskin läcka och skada huset kan du bli ersättningsskyldig om du inte är försäkrad.

- Att teckna ett el abonnemang (I våra hyreshus är det oftast Vattenfall som äger mätarna,)

Självklart får du avgöra detta själv. Tänk på att ha ditt fyrsiffriga lägenhetsnummer tillgängligt som står på dörren när du ringer.

- Att göra adressändring (Vi märker om dörr och postlåda utan extra kostnad)

- Du kommer få nycklar vid inflyttning och det är ytterst viktigt att man inte tappar bort dessa, vid förlust av nycklar blir man debiterad en avgift för ersättning av den/dessa.

- Att betala hyran innan du flyttar in (Senast den 25:e föregående månad)

- Tvättstugan städar den som använt den, men övriga lokaler städas av oss. Tänk alltid på att du måste boka tvätt tid innan du tvättar.

- Rökning är förbjuden i alla våra lokaler samt lägenheter.

- Alla försöker leva miljösmart och du kan också bidra. Spar på varmvattnet när du duschar, diskar, sänk med en grad i elementen eller anmäl direkt när du märker att kranen eller toalettstolen står och droppar. 

- Kl 22:00 ska det vara tyst och lugnt för alla som vill sova.

- Viktiga regler för källsortering, vi har grönt kärl för hushållssopor. Svart kärl för papper/kartonger, brunt kärl för matavfallet.

(Meddela oss om du behöver matavfallspåsar då de ingår i hyran)

Övriga sopor som tex glas, metaller, kläder, batterier etc lämnas på SÅM`s återvinningsstation.

Tryck här för mer information https://www.samiljo.se/

- Vill man måla om, renovera eller ändra något i lägenheten, ska man kontakta oss innan.

- Önskar man installera tex diskmaskin eller tvättmaskin i lägenheten måste man kontakta oss innan.

Avflyttning

Att tänka på vid uppsägning/avflyttning

- Om inget annat står i kontraktet så har du tre månaders uppsägningstid av ditt hyreskontrakt.

Det betyder att om du säger upp ditt kontrakt den 31 Januari så upphör kontraktet den 30 April. Sker uppsägningen däremot 1 Februari (Ny månad börjar) så upphör kontraktet den 31 Maj.

Är du osäker eller undrar något går det bra att kontakta oss för mer information.

- Ange alltid telefonnummer samt mejladress för att vi lättare ska komma i kontakt med dig. Som hyresgäst är du skyldig att hålla lägenheten tillgänglig för visning under uppsägningstiden.

- Lägenheten skall vara välstädad när du lämnar över nycklarna. Glöm inte bort balkong och förråd.

Använd gärna vår "Checklista Flyttstädning" när du ska städa.

- Vid avflyttning görs en besiktning av lägenheten, när lägenheten är tom och städad. Kontakta oss i god tid för att boka en besiktningstid.

Senast kl 12:00? vid besiktningen görs en bedömning av lägenhetens skick och anteckningar noteras i ett besiktningsprotokoll. Detta protokoll ligger till grund för eventuella kostnader avseende skador och slitage i lägenheten. Se därför till att laga eventuella småfel/skruvhål etc.

Se också till att alla utrustningsdetaljer som tillhör lägenheten, till exempel brandvarnare, dörrar, hatthylla, badrumsskåp, handdukshängare mm finns tillgängligt i lägenheten vid besiktning.

- Samtliga nycklar skall återlämnas vid besiktningen av avflyttningsbesiktningen.

Det är alltid tre kopieringsskyddade lägenhetsnycklar och även ibland nycklar till tvättcylinder och postbox. Vid borttappade nycklar debiteras hyresgästen för kostnaden av låsbyte.

Vid frågor om uppsägningen/avflyttningen är det alltid bra att kontakta oss i god tid för frågor och funderingar som kan uppkomma.

bottom of page